2020. december 14. 08:55 - PMBennett

Temetői történet

Emlékszem, valamikor gyermekkoromban történt velem egy furcsa eset velem, talán nyolc-tíz éves lehettem. Nagyanyóval a temetőbe mentünk egyik nap nagyapa sírjához, aki néhány évvel azelőtt távozott el az árnyékvilágból. Mindig is víg kedélyű ember volt, akár csak az édesapám.  
– A temető nem játszótér! – korholt mindig mamám. – Majd beleesel az egyik sírba, aztán megnézheted magad!
Igazából hittem is, meg nem is. Akkor még nem hittem a szellemekben, és a holtakat sem féltem, bár lehet, hiba volt. Egyszerűen csak szerettem a csendet, azt a nyugalmat, ami a hely atmoszférájából áradt. 
Forrás: Life.hu
Aznap is a sírok között mászkáltam. Ilyenkor hallgattam a madarak énekét, de most különös módon egy sem felelt. Tényleg halotti volt a csend. Még a hűvös szél fuvallata is másmilyen volt. Mintha jeges kéz markolászná a szívemet. A nap is eltakarta arcát egy jókora sötét felhővel, csak néhány sugara fénylett mattul a haragos kék égen. 
Egy különös sír keltette fel a figyelmemet, amely csendesen megbújt a fák tövében. A régi beton teljesen megfakult már, látszott rajta, hogy megrágta az idő. A fejfa részén különös kővirágok ingái tekeregtek, mintha egy játékos gyermek ujja nyoma lenne. A nevet, onnan, ahol álltam, nem lehetett elolvasni, hiszen a felirat igencsak megkopott, és a borostyán is vastagon benőtte. Szinte szólítgatott, és mint kíváncsi gyermek, nem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy közelebbről szemügyre ne vegyem.
Biztosan nem él már egyetlen hozzátartozó sem, mert nem láttam rajta sem vágott, sem élő, de még elszáradt virágot sem, csak gyomot. Ahogy egyre közeledtem, a merszem egyre inkább fogyatkozott, ezért, hogy bátorítsam magam egy furcsa gyermekdalt kezdtem énekelni:

 

„Tikotá és Tikoté jó testvérek voltak,
Tikotá és Tikoté nem szólnak, mert holtak.
Tikotá és Tikoté szerette egymást nagyon,
Tikotá és Tikoté mégis egymást veri agyon…”

 

Abba az irányba pillantottam, ahol nagyanyót sejtettem, és arra gondoltam, mi van, ha tényleg leesem az egyik lyukba a holtak közzé. Lehet, meg sem találnának. Nem igazán vágytam sem halott emberek, sem csontvázak közé, így elhessegettem magamtól a gondolatot, és a célra koncentrálni, elérni a különös sírt.

Amint visszafordultam, észrevettem, hogy valaki ül annak a sírnak a szélén, ahová éppen igyekeztem. Megtorpantam. Egy idős nő volt. Fekete fejkendőt, viselt és fekete ruhát, amelynek stílusa szokatlan volt számomra, mint aki épp most kelt életre egy ódon könyv megsárgult borítójáról, amelyekkel tele van mama padlása. Sírt és jajongott.
„Talán a fák miatt nem láttam” – gondoltam.
Azért valamelyest nyugalommal töltött el, hogy nem vagyok egyedül a nagy temetői csendben, Lassan közelítettem, mert nem akartam zavarni a nénit a gyászában, tudtam, hogy ez nem illik. A kíváncsiság tovább hajszolt, mint a felfedezőt, vagy kalandort, aki megérzi a kincs szagát. Már egész közel jártam, amikor a hirtelen felnézett, egyenesen a szemembe. Szelídnek ható tekintetében mégis volt valami, amitől úgy éreztem, ott, az összes erő kiszáll a testemből.
– Csókolom! – motyogtam alig hallhatóan, mert nem akartam neveletlennek tűnni.
– Jaj, de meg ijesztettél. Nem is hallottam, hogy jössz – mondta, majd félig elázott zsebkendőjével letörölte az utolsó könnycseppet is. - Drága férjem. Ő fekszik itt, Isten nyugosztalja szegényt. Csak már öreg vagyok nem tudom már rendbe tartani a sírját. A tulipánok is elhervadtak, látod?
Néztem én, de nem láttam mást, csak borostyánt, amely keresztül-kasul átszőtte az egészet, és füvet. Lehet, hogy valaha volt ott valami, de most nem volt. Hogy mi fordult meg a fejemben akkor egész pontosan, mér nem tudom. Talán, hogy már nem úgy lát szegény, vagy csak meghibbant, de mivel nem akartam megbántani, csak buzgón bólogattam.
Forrás: Blikk.hu
– Hallgass a szavamra, kisfiam – emelte fel csontos görbe ujját, amely megsárgult körömházban végződött. - Előtted még itt az egész élet, de ne felejtsd el soha, bárhová vet is a sorsod, hogy honnan jöttél, és hová tartasz.  Lebegjen mindig a szemed előtt, hogy a család az első. Nehogy úgy járj, mint én. Már csak akkor jöttem rá, amikor mindenkit elvesztettem. Ha becsukod a szemed és jól figyelsz, meghallod, mennyi megtört szív zokog a szélben.
Becsuktam a szemem és próbáltam fülelni. Egészen távolról hangokat hallottam. Valaki mintha szólított volna. Jeges borzongás járta át a testemet. A szívem vadul kalapálni kezdett, a fülemben zúgott a vér Erősen összeszorítottam a szemem, nem akartam látni, hogy ki vagy mi jár itt a nevemet kiáltva. Befogtam a fülem, és hogy múljon a félelem, énekelni kezdtem azt az előző borzasztóan morbid gyerekdalt, de még így sem tudtam elnyomni a lépések zaját és az érzést, hogy valami egyre közelít felém majd a vállamhoz ér.
– Hát ide bújtál el!
Rémülten felsikítottam, kinyitottam a szemem és a kezem védekezően az arcom elé emeltem. Nagyanyó volt az. Remegve öleltem magamhoz. Még soha senkinek nem örültem úgy, mint neki, s bőgtem, mint egy óvodás.
Attól a naptól kezdve sohasem indultam felfedezőútra egymagam, sőt, ha lehetett kerültem a temetőt is. Ám a mai napig, ha a sírhely felé járok, hallom, hogy egy idős nő énekel. Azt a dalt, amivel akkor én bátorítottam magam és aztán kacag. Gúnyosan, kárörvendően. Kacag bele a temetői csendbe.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pmbennett.blog.hu/api/trackback/id/tr2816604636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása